Dottern som har blivit hotad av en skitunge från Botkyrka blir en långdragen process och jag förstår folks missnöje med hur det fungerar ibland.

Hon, skitungen, är placerad i vår kommun på grund av att hon har problem. Både hemma troligtvis och i det sociala samspelet med andra. Missanpassad såklart och socialtjänstens ansvar. Jag hör rykten från ursprungskommunen om att hon inte är särskilt omtyckt eller trevlig och det är den uppfattningen som jag har från vår kommun också. Skulle det vara så att jag var socialarbetare i detta fall skulle jag givetvis behandla henne med den respekt som vi har lärt oss. Idag behandlar jag henne inte alls utan frustreras av hur den placerande kommunen hanterar ärendet. Hon kommer aldrig lära sig att ett agerande som hennes får konsekvenser, inte med den hanteringen.

Det finns flera pågående parallella processer i detta och jag kan inte redogöra för dem i sin helhet eftersom det är andra inblandade också. Däremot är det så att hon har trakasserat min äldsta son genom att gå till hans butik och bråkat, hon har till och med blivit avvisad från platsen med hjälp av polis eftersom hon inte förstår vinken ”Du får inte komma in här i butiken”. Hon har kommit flertalet gånger och haft varierande vänner med sig, bland annat en kille på 23-25 år som har en blogg. Han stötte vid ett tillfälle på min dotter som är 14 år och han umgås med 15-åringar. Någonstans saknas något är min uppfattning. Min dotter fann honom inte särskilt intressant däremot eftersom han föreföll aningen patetisk. Åter till bråkstaken som inte förmår ett bättre beteende än vad som för oss tillbaka till apstadiet, likheten med mina höns jag hade förut är slående.

Socialtjänsten i vår kommun ringde i dag och meddelade att familjehemsmamman talat med placeringskommunen och de tycker inte att hon ska delta i ett möte för att min dotter ska känna sig trygg. Orsaken är att skitungen är ett brottsoffer! Ett brottsoffer?

Det här provocerar mig!

Fullständigt!

Socialtjänsten vet inte om hon är ett brottsoffer eftersom den situationen inte har prövats och troligtvis kommer det aldrig att göra det. Vidare är min dotter ett brottsoffer, vilket är bevisat. Troligtvis kommer en av anmälningarna som är gjorda mot henne att gå vidare. Oavsett vad den där ungen har gått igenom och vilka relationer eller situationer hon har måste dessa friställas från min dotter, för hon har inget med det att göra. Som socialtjänstens handläggare i Botkyrka nu resonerar gäller att de skyddar en som uppför sig illa och låter offer fortsätta vara otrygga. Är det förenligt med socialtjänstens uppdrag? Hur vore det om alla skitungar från början fick förstå att allt handlande har konsekvenser? Tänk, de kanske skulle lära sig något på det. Jag kan bara tillägga att den där ungen har lyckats bli utkastad och portad från frisersalongen också… Det är väl inte snälla och trevliga ungar som blir det… jag har aldrig hört talas om någon som blir det. Så det är fritt fram att uppföra sig som en idiot enligt handläggaren i Botkyrka, när man sedan möter konsekvenserna av det, behöver man inte möta dessa. Undrar just hur handläggaren anser att barn lär sig de sociala koder som krävs för sociala relationer eller att vistas i möblerade rum.

Jag är arg och jag är i detta läge en mamma. Inte socialarbetare, jag skiter i den här ungens eventuella trauman. De gör inte att hennes uppförande är ok, inte i min värld och jag skiter fullständigt i hur det går för henne i framtiden. Hon är inte mitt ansvar! Det återstår väl bara att ta henne i örat om hon är till mer besvär och åka till handläggaren i Botkyrka och låta henne ta hand om problemet. Fattar hon inte!